Antenntips 3g router med Hsupa

Diskussioner om räckvidder, hur långt kan man nå på olika frekvensband osv.

Antenntips 3g router med Hsupa

Inläggav espen tis 10 nov 2009, 17:10

Har en 3g router ur5i som jag skall installera på ett ställe med svåra täckningsförhållanden. Jag hade tänkt att köpa en riktantenn och har spanat in en budgetvariant på en av de stora elektronikkedjorna. Innan jag rusar iväg och skaffar en sån tänkte jag höra om någon annan har erfarenheter av lågprisantenner?
espen

Re: Antenntips 3g router med Hsupa

Inläggav Ulf Seijmer tis 10 nov 2009, 17:16

Det finns ett par saker att tänka på. Har du riktigt dåliga förhållanden då skall du verkligen inte göra avkall på antennen. Många av de billigare antenner som finns på marknaden stöder med litet tur 900 och 1800 MHz bandet. Därmed har du ingen avpassad antennsignal på 2,1 GHz bandet där 3G produkterna används, risken är att routern istället kopplar upp sig på EDGE eller GPRS där den mottagna signalen sannolikt är bättre förstärkt. Jag har en lång erfarenhet av vilka antenner som fungerar i praktiken och är litet allergisk mot antenner i aluminium eller förzinkad metall, två favoritmaterial för budgetantenner. Anledningen är att dessa material dels korroderar vilket påverkar signalen, dels är själva metallen en aktiv del i antennkonstruktionen så när antennen beläggs med tillexempel is direkt på de aktiva antennelementen då förändras antennkataktäristiken.

Det du tjänar i pris på lågprisantennen är några hundralappar, den förtjänsten äts snabbt upp om du måste besöka stationen igen några år senare och byta ut den.
Användarvisningsbild
Ulf Seijmer

Återgå till Räckvidder